KOMORNÝ KONCERT Konfrontácie 14. 11. 2022

Zuzana Manera Biščáková ukončila postgraduálne štúdium na Schola Cantorum v Paríži (E. Indjic) a magisterské a doktorandské štúdium na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (D. Varínska).
Počas štúdia sa zúčastnila na mnohých medzinárodných súťažiach a absolvovala letné majstrovské kurzy v Piešťanoch, Českom Krumlove a v Paríži (E. Indjic, M. Lapšanský, P. Jasmin, M. Bilson, S. Perticarolli, P. Toperczer a i.)
Roku 1996 získala 1. miesto na Súťaži slovenských konzervatórií a v roku 1997 zvíťazila na Medzinárodnom festivale v Londýne. Roku 2002 získala na tomto festivale ocenenie za najlepšiu interpretáciu skladby slovenského autora.
Verejne vystúpila s Košickou filharmóniou, s Orchestrom Slovenského rozhlasu, s Orchestrom VŠMU uviedla minimalistické dielo Eight lines od S. Reicha a s Melos-Étos orchestrom závažné diela L. Andriessena De Staad a Mausoleum. Účinkovala s Janáčkovou filharmóniou a Ostravskou bandou. Participovala na slovenskej premiére skladby 6 pianos od S. Reicha, nahrávke diela Music in Changing parts Ph. Glassa a na mnohých ďalších projektoch so zoskupením Cluster ensemble, ktorého je členkou.
V roku 2018 participovala na nahrávke kompletného klavírneho diela E. Suchoňa, na portrétovom CD skladateľky I. Szeghy s triom Sen Tegmento (Martin Adámek – klarinet a Nao Higano – soprán), s ktorým už v krátkom čase vystúpila na domácich a zahraničných pódiách (Ukrajina, Nemecko, Česká republika, Slovensko) a pre ktoré vznikli nové diela domácich a zahraničných skladateľov. S Jordanou Palovičovou na BHS 2018 uviedla Messiaenove dielo pre 2 klavíry Vízie Amen a premiéru Rapsodickej suity od E. Suchoňa.
Zuzana Biščáková sa intenzívne venuje interpretácii súčasnej hudby a komornej hre. Spolupracuje s domácimi aj zahraničnými hudobníkmi, ako P. Rundel, P. Kotík, R. Kluttig, E. Sharp, J. Kubera, N. Higano, J.Palovičová, P. Mikuláš, I. Šiller, F. Király, M. Lejava, J. Pastorková, K. Dučai, A. Gál, P. Zwiebel, P. Mosorjak, M. Adámek, Muchovo kvarteto a i.
Zuzana Manera Biščáková účinkuje na domácich a zahraničných festivaloch a koncertoch (Europaisches Haus Berlin, Japonsko – turné so sopranistkou Nao Higano, New York Tour 2017, Gaida festival vo Vilniuse, Melos – Étos, Ars Nova Cassoviae, Konvergencie, Orfeus, Space, Pohoda festival, Ostravské dny, Festival of modern art Odessa, BHS a i.).
Pôsobí na Konzervatóriu v Bratislave a nahráva pre Slovenský rozhlas.

Andrej Gál hru na violončele študoval na Štátnom konzervatóriu v Bratislave u Mgr. K. Filipoviča a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave u prof. J. Podhoranského. Absolvoval tiež majstrovské kurzy u R. Wallfischa a J. Waltza.
Od roku 1997 do roku 2002 zastával post vedúceho violončelovej skupiny v rôznych medzinárodných orchestroch – Young artist’s festival Bayreuth, Internationale Junge Orchesterakademie a Idyllwild Summer Arts Festival USA. Od roku 2001 je členom Slovenského komorného orchestra Bohdana Warchala a od roku 2016 zastáva post sólo violončelistu.
Roku 2002 na letnej akadémii Praha-Viedeň-Budapešť získal s Zwiebel quartet cenu „Thomastik-Infeld“ za interpretáciu Šostakovičových kvartet. Absolvoval tiež majstrovské kurzy u členov Alban Berg Quartet, Smetanovho kvarteta, Janáčkovho kvarteta, Bartók Quartet a Hagen Quartet. Roku 2008 absolvoval majstrovský semestrálny kurz vo švajčiarskom Bazileji u prof. W. Levina (LaSalle Quartet) a R. Schmidta (Hagen Quartet). Je členom viacerých ensemblov pre súčasnú hudbu – Veni ensemble, Ostravská banda – a je spoluzakladateľom Quasars ensemble.
Hrá tiež na barokovom violončele a príležitostne spolupracuje so súborom Musica Aeterna. Ako sólista spolupracoval s Janáčkovou filharmóniou Ostrava pod taktovkou R. Kluttiga, so Slovenským komorným orchestrom, so Štátnou filharmóniou Košice a s Quasars Ensemble.
Spolupracuje v rôznych improvizačných zoskupeniach so skladateľom Mirom Tóthom a aktívny je aj ako člen Szidi Tobiasand band, kde spolupracuje s M. Vyskočánim, M. Osadským, M. Buntajom a R. Šimurkom.
Koncertoval na mnohých významných pódiách a festivaloch, napr. Lincol Center New York, Carnegie Hall New York, Parížske konzervatórium, Bachfest Leipzig, Pražská jar, Varšavská jeseň, Ostravské Dni novej hudby, Gaia – Vilnius, Tokyo – Opera City, Los Angeles, Berlín, Lisabon, Moskva, St. Petersburg a ďalšie.

Jozef Eliáš je absolventom Konzervatória (prof. Peter Drlička), Vysokej školy múzických umení (doc. Jozef Luptáčik) v Bratislave a doktorandského štúdia na Akadémii umení (prof. Alexander Stepanov) v Banskej Bystrici.
Už počas štúdia sa zúčastnil majstrovských kurzov v Semmeringu (prof. Jiří Hlaváč). Dvakrát získal 2. miesto na svetovej súťaži Yamaha Music Scholarship Competition. Roku 2008 získal ocenenie „Zlatá nota Slovenskej sporiteľne“.
Spoluúčinkoval s mnohými poprednými domácimi i zahraničnými orchestrami a komornými zoskupeniami, ako sú Slovenská filharmónia, Bruno Walter orchestra, Orchester Slovenského národného divadla, Komorný orchester Bohdana Warchala, Capella Istropolitana, Český národní symfonický orchester, Quasars ensemble, dychové kvinteto Una anima, Slovenské dychové kvinteto, kvarteto Societa Rigata, Bratislavské klarinetové kvarteto, Melos-Étos ansámbel, Štátny komorný orchester Žilina, Štátna filharmónia Košice, Moyzesovo kvarteto a ď.
Je zakladajúcim členom Metropolitného orchestra Bratislava. V súčasnosti pôsobí ako prvý klarinetista Slovenskej filharmónie a profesor bratislavského Konzervatória.
Zuzana Manera Biščáková, klavír
Andrej Gál, violončelo
Jozef Eliáš, klarinet
Program
Zoltán Kodály (1882 – 1967)
Sonatína pre violončelo a klavír (1909/1910)
Eugen Suchoň (1908 – 1993)
Concertino pre klarinet a klavír ESD 100b (1978)
Canzona rustica
Impromptu
Allegro grotesco
Andante espressivo
Capriccio (Allegro capriccioso)
Roman Berger (1930 – 2020)
Dolcissimo pre violončelo (2016)
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Trio B dur op. 11 (1798)
Allegro con brio
Adagio
Tema con variazioni. Allegretto