Katedra hudby PF UKF
  • Úvod
  • História
  • Pracovníci
  • POĎ K NÁM ŠTUDOVAŤ!
  • Konvergencie a divergencie umení
    • Cieľ a okruhy sympózia
    • Program sympózia
    • Prihláška
    • Pokyny pre edičné spracovanie príspevkov
    • Ubytovanie
    • 2023
  • Life of Art
  • Archív
    • Fotogaléria
    • Umelecké aktivity
      • Jesus Christ Superstar
      • Cyrano z predmestia
      • Ples upírov
      • Jozef a jeho zázračný farebný plášť
    • GAUDETE, MUSICI!
    • Festival umení Konfrontácie
    • Festival Petra Scherhaufera
  • Kontakt
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, Katedra hudby

Konvergencie a divergencie umení 2025 – zhodnotenie

Prvý rokovací deň sympózia Konvergencie a divergencie umení 2025 sa uskutočnil 20. júna 2025 a niesol podnázov Fusion & Influence: Classical and Popular Music Interactions ako súčasť predstavovalo pozoruhodné stretnutie odborníkov z rôznych oblastí hudobnej vedy, teórie, estetiky i filozofie. V prostredí Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre sa počas jedného dňa stretli osobnosti, ktoré spája úsilie o pochopenie a interpretáciu vzťahov medzi klasickou a populárnou hudbou – medzi dvoma kultúrnymi svetmi, ktoré sa v minulosti často vnímali ako oddelené, no v súčasnosti čoraz viac prepojené.

Úvodná prednáška MA Roberta Kamyka otvorila konferenciu reflexiou o vzájomnom ovplyvňovaní sa hudobných žánrov a o potrebe interdisciplinárneho prístupu v hudobnovednom výskume. Zdôraznil, že dnešná hudobná kultúra je postavená na prelínaní tradícií, technológií a estetických stratégií, ktoré spájajú akademický svet s praxou moderného interpreta či skladateľa.

Panel I priniesol konkrétne ukážky toho, ako sa teoretické východiská pretavujú do hudobnej reality. Príspevok Barbary Karaśkiewicz, Cezaryho Saneckého a Adama Regiewicza „Music Lesson – Crossover in Practice“ demonštroval, že procesy prelínania nie sú iba abstraktné, ale môžu sa stať prirodzenou súčasťou pedagogickej praxe. Anna Stachura-Bogusławska a Marek Kunicki v svojom príspevku analyzovali dielo známeho klavírneho dua Marek a Vacek, pričom poukázali na ich schopnosť preklenuť bariéry medzi klasickým a populárnym štýlom. Marta Mołodyńska-Wheeler sa zasa sústredila na vlastnú tvorbu, v ktorej vzniká „stylistický hybrid“ – autentický doklad súčasného hudobného synkretizmu.

V Paneli II dominovali filozofické a teoretické prístupy. Sebastian Gałecki skúmal koncept identity a kánonu v kontexte „tekutej modernity“, čím otvoril otázky o hodnote tradície v ére rýchlych spoločenských zmien. Michał Kisiel prepojil populárnu hudbu s posthumanizmom, čím upozornil na nové dimenzie hudobného myslenia vo veku technológie.

Panel III sa zameral na individuálne autorské stratégie a estetické zdroje tvorby. Korneliusz Wiatr predstavil vlastné skladateľské úvahy v duchu „Third Stream“, kde sa prelína jazz s klasickou hudbou. Ludmiła Kosteretska a Mikołaj Ferenc ukázali dva rôzne prístupy k súčasnej klavírnej literatúre – od interpretácie diela Marty Mołodyńskej-Wheeler po analýzu estetických východísk Michaela Garretta. Zaujímavým kontrapunktom bol príspevok Jana Mroczeka, ktorý sa zameral na netradičnú tému mestských organov v severoamerických športových halách, čím poukázal na nečakané miesta, kde „vysoké“ umenie prechádza do populárneho kontextu.

V Paneli IV zazneli príspevky, ktoré prepájali hudbu s literatúrou a divadlom. Adam Regiewicz predstavil hudobnú improvizáciu ako písací proces – ako tvorivú prax, ktorá prekračuje hranice umeleckých druhov. Olga Wowkotrub priblížila hudobnú a operetnú tvorbu Andrzeja Hundziaka, zatiaľ čo Anna Wypych-Gawrońska analyzovala prítomnosť klasických a populárnych hudobných prvkov v súčasnom poľskom divadle. Ewa Rzetecka-Niewiadomska zasa rozobrala Concerto pre flautu, čembalo a orchester od Macieja Zimku, kde sa prelínajú hudobné citácie až do expresívneho „hudobného šialenstva“.

Záverečný Panel V priniesol prepojenie umeleckej praxe a technologických inovácií. Mariusz Adamczak predstavil značku Kawai ako symbol spojenia tradície a budúcnosti v klavírnom umení. Aleksandra Ferenc analyzovala sláčikové kvartetá Rafała Augustyna, pričom zdôraznila kontinuitu žánru a jeho moderné premeny. Wojciech Gurgul uzavrel odborný program prednáškou o prenose elektrických gitarových techník do klasickej gitarovej hry – názorný príklad toho, ako technické inovácie menia estetiku a repertoár.

Rokovací deň ako celok priniesol mimoriadne bohatý súbor poznatkov a skúseností. Diskusie ukázali, že hranica medzi klasickou a populárnou hudbou je čoraz priepustnejšia a že moderná hudobná kultúra žije z interakcie, nie z izolácie. Prednášajúci poukázali na nové modely interpretácie, na estetické i filozofické otázky spojené s globalizáciou hudobného jazyka a na význam interdisciplinarity.

Podujatie potvrdilo, že pre súčasnú hudobnú vedu je nevyhnutné spájať analytickú presnosť s otvorenosťou k praxi. Pre účastníkov z rôznych krajín predstavovalo cennú platformu na výmenu skúseností, na prezentáciu autorskej tvorby i na hľadanie spoločného jazyka medzi hudobnou teóriou, filozofiou a umeleckou interpretáciou.

Druhý rokovací deň medzinárodného sympózia Konvergencie a divergencie umení 2025 sa uskutočnil 25. septembra 2025 a niesol sa v znamení tematickej rozmanitosti, ktorá ukázala, ako sa hudobné, pedagogické, estetické a filozofické prístupy navzájom ovplyvňujú. Program vytvoril plynulý most medzi teóriou a praxou, medzi umeleckou tradíciou a súčasnými trendmi v hudbe, vzdelávaní i spoločenskej reflexii.

Už úvodná prednáška prof. Júliusa Fujaka otvorila dialóg o kultúrnych a hudobných prienikoch v rámci transžánrovej scény, pričom osobitne vyzdvihol prácu vydavateľstva Hevhetia, ktoré dlhodobo prepája slovenské a zahraničné hudobné prostredia. Jeho príspevok nebol iba historickým prehľadom, ale hlbokou analýzou fenoménu žánrovej priepustnosti, ktorý vytvára priestor pre experiment, spoluprácu a nové formy hudobného myslenia.

Karol Medňanský sa na poslednú chvílu z konferencie odhlásil.

Z metodologického hľadiska zaujala prednáška Silvie Adamovej, ktorá skúmala determinanty a štádiá prienikov klasickej a populárnej hudby. Jej analýza, podporená psychologickými a sociologickými argumentmi, vysvetlila, prečo sa umelci rozhodujú spájať tieto zdanlivo odlišné svety. V jej výklade sa objavila paralela medzi Schubertom, Deep Purple a Petrom Breinerom – traja tvorcovia, ktorí síce pochádzajú z odlišných epoch, no spája ich rovnaká túžba po prepájaní žánrov.

Yvetta Kajanová priniesla teoreticky podnetnú úvahu o bipolarite štruktúry a artikulácie v hudbe. V jej koncepcii sa klasické dichotómie medzi vážnou, populárnou a ľudovou hudbou transformujú do pluralitného systému, kde hranice nie sú rigidné, ale dynamicky sa prelievajú. Poukázala aj na výzvy, ktoré prináša súčasná éra umelej inteligencie – do akej miery je ešte možné hovoriť o „autorskom geste“, keď hudba vzniká v prostredí algoritmov a generatívnych procesov?

Príspevok Aloisa Daněka posunul diskusiu do pedagogicko-sociálneho rámca. Téma hudby ako nástroja inklúzie priniesla dôležitú humanistickú perspektívu: ukázala, ako špeciálna hudobná výchova dokáže pomáhať deťom so špeciálnymi potrebami, rozvíjať ich sebavedomie a predchádzať sociálnemu vylúčeniu. Jeho výskum potvrdil, že hudba má transformačný potenciál nielen ako estetická hodnota, ale ako nástroj sociálnej zmeny.

Dopoludňajší blok uzavrela Lenka Kružíkova s príspevkom o kontrastoch populárnej hudby v oblasti muzikoterapie. Na konkrétnych kazuistikách ukázala, ako rôzne štýly populárnej hudby pôsobia na klientov s odlišnými potrebami – od relaxácie po aktivizáciu. Jej zistenia potvrdzujú, že populárna hudba môže byť rovnako účinným terapeutickým médiom ako klasická, ak je využitá citlivo a odborne.

Po obedovej prestávke sa otvoril popoludňajší blok, ktorý sa niesol v znamení experimentu a pedagogickej inovácie. Peter Martinček predstavil koncept „dialógu s minulosťou“ v súčasnej slovenskej hudbe, kde sa experiment stretáva s reminiscenciou. Analýza tvorby Mariána Zavarského, Tímy Urban Hvozdíkovej a Miroslava Tótha odhalila, ako sa v ich dielach prelína technologická modernita so spomienkovým gestom a kultúrnou pamäťou.

Michal Horák ponúkol didaktický pohľad na populárnu pieseň ako propaedeutický nástroj vo výučbe hudobnej teórie. Ukázal, že používanie známych melódií a rytmov môže pomôcť žiakom lepšie pochopiť hudobné pojmy – tóniku, rytmus či harmóniu – a zároveň zvyšuje ich motiváciu učiť sa.

V príspevku Mariny Šarkezi sa pozornosť sústredila na metodické a systémové výzvy výučby akordeónu na Slovensku. Autorka upozornila na potrebu modernizácie učebných osnov, rozšírenia repertoáru a väčšej podpory tvorivosti žiakov.

Alžbeta Harvancová následne predstavila zaujímavú tému husľovej hudby v rocku, poprocku a crossovermusic. Príspevok ukázal, že husle si v populárnych žánroch našli svoje nezastupiteľné miesto – ako nositeľ expresivity, kontrastu i nového zvukového priestoru.

V pokračovaní programu sa Anna Šašinková zamerala na spevácke interpretácie v nonartificiálnych žánroch (jazz, rock, folk). Na základe prípadových štúdií porovnala vokálne techniky naprieč štýlmi, čím prispela k lepšiemu pochopeniu pedagogických potrieb spevákov v rôznych žánroch.

Dominika Sondorová rozšírila pohľad na populárnu hudbu o psychologickú dimenziu: skúmala jej vplyv na osobnosť dieťaťa v predškolskom veku. Príspevok upozornil nielen na pozitívne aspekty hudobnej stimulácie (kognitívny a emocionálny rozvoj), ale aj na riziká nevhodného hudobného obsahu.

Ivana Jurčo predstavila príspevok o rozdieloch medzi artificiálnym a nonartificiálnym spevom. Detailne rozobrala vokálne techniky ako belting, speech level singing či mix-voice, čím poskytla praktické odporúčania pre pedagógov hlasovej výchovy.

Záverečná prednáška Ivany Benedikovič Gontkovej elegantne prepojila hudobnú históriu s etnomuzikologickým výskumom. Jej príspevok o barokovej bábkovej opere a hudobnej zložke v tradičnom bábkarstve ukázal, že aj folklórne formy majú hlboké korene v umeleckých tradíciách, ktoré sa neustále transformujú.


Druhý rokovací deň sympózia priniesol široké spektrum prístupov – od muzikologických a teoretických po pedagogické, sociálne a umelecké. Spájala ich spoločná línia: hľadanie konvergencie tam, kde sa zdajú byť len rozdiely. Prednášky potvrdili, že hudba je neustále sa meniacim systémom, ktorý v sebe nesie nielen estetickú, ale aj spoločenskú a antropologickú hodnotu.

Diskusie po jednotlivých blokoch ukázali, že slovenská i zahraničná muzikológia smeruje k otvorenosti – ku skúmaniu hybridných žánrov, interdisciplinárnych väzieb a humanistických aspektov hudobného vzdelávania.

Sympózium tak nebolo len súborom prezentácií, ale živou platformou pre odborný dialóg, ktorý spája akademickú presnosť s tvorivou inšpiráciou. Každý príspevok priniesol originálny prístup – či už k histórii, súčasnosti alebo k výchove budúcich generácií hudobníkov.

V konečnom dôsledku prvý aj druhý rokovací deň potvrdili, že konvergencie a divergencie umení nie sú protikladmi, ale súčasťou jedného dynamického celku, v ktorom sa tradícia a inovácia navzájom obohacujú – podobne ako tóny v dobre vyváženej harmónii.

UMELECKÁ KAVIAREŇ Vokálny koncert Katedry hudby PF UKF v Nitre

Mohlo by vás zaujímať

Vokálny koncert Katedry hudby PF UKF v Nitre

Nezaradené, aktuality

Vokálny koncert Katedry hudby PF UKF v Nitre

UMELECKÁ KAVIAREŇ

Nezaradené, aktuality

UMELECKÁ KAVIAREŇ

DEŇ OTVORENÝCH DVERÍ

Nezaradené, aktuality

DEŇ OTVORENÝCH DVERÍ

Informácie

Možnosti štúdia
Pedagogická fakulta
Univerzita Konštantína Filozofa

Odkazy

Akademický informačný systém
Webmail
KIS

Kontakt

Katedra hudby
Pedagogická fakulta
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Dražovská cesta 1, 949 74 NITRA
+421 37 6408 305

© Katedra hudby PF UKF | powered by tvorba-stranok.eu